به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای مهندس داود كشاورزیان معاون وزیر و رئیس این سازمان اظهار داشت ، در جریان این اجلاس دو كشور با در نظر گرفتن جایگاه ویژه حملونقل جادهای در تسهیل و تسریع روابط تجاری همچنین انعقاد موافقتنامه عشقآباد فیمابین جمهوری اسلامی ایران – تركمنستان – ازبكستان و عمان بهعنوان سند مادر درزمینهٔ همکاریهای حملونقل بینالمللی و ترانزیتی منطقهای، توسعه هرچه بیشتر همکاریهای حملونقل جادهای فیمابین دو كشور را مورد تأكید قراردادند.
وی گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با كشورهای همسایه را از اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران سرمایهگذاری زیادی در ارتقاء زیرساختهای حملونقلی ازجمله در بنادر شمالی و جنوبی خود انجام داده است كه تسهیلات ایجادشده از زمان استقلال جمهوریهای آسیای مركزی تاكنون مورداستفاده این كشور قرار میگیرد كه در واقع سیاست ما ایجاد دسترسی سریع و سهلتر جمهوریهای آسیای مركزی از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد است.
مهندس كشاورزیان به روابط بسیار دوستانه و مطلوب رهبران دو كشور اشاره نموده و افزود: احداث پل دوم سوارهرو سرخس كه توافق ساخت آن در جریان سفر رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۳ به شهر عشقآباد صورت پذیرفت ، ازجمله اقدامات طرف ایرانی برای گسترش روابط حملونقل جادهای خود با تركمنستان است .
در ادامه مذاكرات معاون وزیر راه و شهرسازی به اهم موارد موردنظر و مشكلات طرف ایرانی پرداخت و افزود: ازجمله محدودیت ایجادشده توسط دولت تركمنستان برای پذیرش روزانه فقط ۸ دستگاه كامیون بوده كه با توجه به سرمایهگذاری كلان دولتهای دو طرف برای ساخت پایانههای مرزی باجگیران – هودان و جلوگیری از اتلاف سرمایهگذاریهای انجامشده، طرف ایرانی خواستار افزایش تعداد پذیرش روزانه حداقل بین۳۵ تا ۴۰ دستگاه است. بهویژه آنکه مقصد نهایی كلیه کامیونهای ایرانی حامل كالا، شهر عشقآباد است.
وی بیان كرد:طرف ایرانی مجدداً آمادگی خود را برای راهاندازی سرویسهای منظم مسافربری بین شهرهای دو كشور و با استناد به موافقتنامه حملونقل بینالمللی جادهای امضاشده بین دو طرف را پیشنهاد نمود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ،اظهار داشت : از دیگر موضوعات كه از سوی هیئت ایرانی مطرح شد ، نبود پوششهای بیمهای برای سیامآر های صادره توسط شرکتهای حملونقل تركمنستان جهت کامیونهای ایرانی كه اقدام به بارگیری از مبدأ آن كشور مینمایند. همچنین مشكل اسكورت کامیونهای ایرانی توسط گمرك تركمنستان به مقصد عشقآباد و سایر شهرهای آن كشور نیز مورد مذاكره قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه این اجلاس به عدم دریافت مابهالتفاوت سوخت از کامیونهای تركمنی جهت تردد در جادههای ایرانی همچنین به یكسان بودن نرخ فروش گازوئیل در مرز بازرگان به كلیه کامیونهای خروجی اعم از ایرانی و خارجی و بدون هیچگونه تبعیضی اشاره شد ، ضمن اینكه فروش گازوئیل به کامیونها هنگام خروج از تمامی مرزهای ایران حتی بازرگان اجباری نیست و در واقع رانندگان خروجی از این سیاست وزارت نفت ایران با توجه به نرخ فروش گازوئیل در مرز بازرگان که بسیار كمتر از نرخ آن در خاك تركیه است ، استقبال مینمایند.
مهندس كشاورزیان اعلام كرد: با توجه به پتانسیلهای ایران در زمینه تولیدات وسایل نقلیه سنگین از وزیر و معاون وزیر حملونقل تركمنستان برای بازدید از شرکتهای ایرانی سازنده كامیون و اتوبوس دعوت شد كه مورد استقبال طرف تركمنی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش آقای كوسایف معاون وزیر حملونقل تركمنستان نیز ضمن تأیید نظرات جمهوری اسلامی ایران پیرامون ضرورت هرچه بیشتر همکاریهای حملونقل جادهای بین دو كشور و ابراز خشنودی دولت متبوع خود از تكمیل ساخت پل مرزی سوارهرو سرخس اظهار داشت، وزارت حملونقل تركمنستان با آگاهی از موقعیت ویژه ترانزیتی ایران و تسهیلات ایجادشده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران برای كشورهای محصور در خشكی در منطقه برای انتقال محمولات خود به آبهای آزاد همچنین واردات كالاهای خود از این طریق، ابراز امیدواری كرد كه با توجه به افتتاح چند پروژه مشترك بین دو کشور ازجمله افتتاح و بهرهبرداری از راهآهن قزاقستان – تركمنستان – ایران همکاریهای مشترك بین دو كشور در زمینه توسعه زیرساخت حملونقل بیشازپیش فعال گردد.
گفتنی است ، در خاتمه معاون وزیر حملونقل تركمنستان اظهار داشت موارد اعلامشده از سوی هیئت ایرانی را با هماهنگی سایر دستگاههای ذیربط تركمنستان بررسی خواهند نمود.
اضافه مینماید مدیركل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و نمایندهای از بخش خصوصی حملونقل بینالمللی مهندس كشاورزیان را در این سفر همراهی میکردند .
نظر شما